Het Rubens Quartet prijst zich erg gelukkig met de zeer mooie instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). De instrumenten zijn wekelijks op diverse podia in Nederland en daarbuiten te horen. De instrumenten zijn gebouwd door Italiaanse meestervioolbouwers, niet allemaal even bekend, maar zonder uitzondering hoogstaand in kwaliteit.

(De altviool en cello zijn gebouwd door relatief minder bekende vioolbouwers uit Napels en Padua, namelijk Pistucci en Chiocchi, die in kwaliteit niet onderdoen voor de meest bekende. De prachtige viool van Sarah is gebouwd door Rogeri uit Brescia, over bekende namen gesproken).


In een strijkkwartet komen deze Italiaanse instrumenten bijzonder goed tot zijn recht, ze hebben de unieke kwaliteit om als solo-instrument te kunnen klinken en toch perfect te mengen met de andere instrumenten. De stralende warme klank is voor het Rubens Quartet dagelijks een grote inspiratiebron om zich steeds verder te verdiepen in verschillende samenklanken en muzikale kleuren. Het NMF steunt het kwartet al tien jaar lang.


 

 

Marcel Schopman, directeur van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds en Joachim, cellist van het Rubens Quartet, in gesprek met elkaar


Joachim: “Marcel, heb jij zelf een favoriet muziekinstrument?”


 

Marcel: “Clavecimbel! Ik speel het graag vanwege de bijzondere klank. Maar ik speel het liever zelf dan dat ik ernaar luister. Als ik een strijkinstrument gespeeld zou hebben zou het zeker cello geweest zijn. Zo'n warm instrument, de speler omarmt het bij het spelen...De klank is zo mooi om naar te luisteren.”


Joachim: “is duurzaamheid van de relatie met de spelers voor het Muziek Instrumenten Fonds een belangrijk punt?”


Marcel: “Het NMF heeft niet altijd een langdurige relatie met zijn bruikleners, er is nogal verschil. We hebben 400 bruikleners en iedereen is natuurlijk anders. Wij zijn vaak voor jongeren die aan het conservatorium studeren een tussenstation, maar voor gevestigde ensembles is dit een ander verhaal. Daarbij komt dat de kwaliteit van sommige instrumenten zo hoog is, dat hierdoor een meer duurzame relatie met de bruiklener ontstaat.”


Joachim: “Rubens is fulltime strijkkwartet, is dat voor het NMF een speciale reden geweest om het kwartet zo intensief te ondersteunen?”


Marcel: “Dit maakt zeker verschil voor ons. Het is natuurlijk een toegevoegde waarde om zeer goede instrumenten in een ensemble als het Rubens Quartet terug te horen, op het professionele maar ook emotionele vlak”.


Joachim: “Kenmerkend voor klassieke muziek en kamermuziek in het bijzonder: de uitdaging om vanuit een klein gebied verbinding te zoeken met een breed en nieuw publiek. Hoe doen jullie dat?”


Marcel: “We willen natuurlijk iets goeds doen voor de Nederlandse samenleving, willen laten zien dat het zin heeft. We organiseren bijvoorbeeld gratis toegankelijke lunchconcerten door onze bruikleners, op bijzondere lokaties als “de bakkerswinkel” of in het museum “Beelden aan Zee”. En we streven naar een groei van een groep trouwe donateurs.

Maar de boodschap is niet altijd makkelijk uit te dragen, dat is zeker zo. Muziek heeft zo zijn eigen boodschap.

Momenten die er echt toe doen zijn, als ik muziek hoor. Dan wordt er iets overgedragen, waar ik echt gelukkig van word. En er komt dan na zo'n NMF concert vaak een nieuwe donatie, recht uit het hart van een toehoorder. Heel persoonlijk en bijzonder.”

 

Voor meer informatie over het NMF, ga naar www.muziekinstrumentenfonds.nl